måndag 9 juli 2012

Människor kan vara som krabbor!

Rädsla.... Vad får det dig att tänka på?

Rädsla är en mänsklig faktor som vi måste ha för att inte göra något kopiöst obegåvat och bli berövade av våra liv. Dock skall rädsla vara en nyttig faktor hos oss.

Rädsla får inte bli ditt livs riktlinje. Rädsla är ofta en faktor som får människor att ge upp hoppet om sina drömmar, stora som små, och vet man inte hur man skall hantera sina rädslor kan drömmen gå förlorad.

För et par år sedan när jag var i Las Vegas fick jag en insikt och början på en kunskap som skulle berätta hur jag skulle hantera mina rädslor och övervinna dem samt hur man spränger sin bekvämlighetszon.

För det första, ingen skall säga till dig att din dröm är onåbar oavsett hur utsikterna för den ser ut. Bara för att en människa har gett upp en dröm skall inte du göra det. Människor kan vara som krabbor. Det precis nämnda citatet kommer från en bok som heter "FEAR - The friend of exceptional people, skriven av min favoritförfattare Geoff Thompson.

Fear (e-bok)
  Med det menar Thompson att när du har bestämt dig för ett mål som du verkligen vill genomföra, kan det sätta en annan individ i en besvärlig situation. Individen blir påmind om att du är på väg att utvecklas och han/hon stannar kvar i sin utveckling. De har satt sig i en bekvämlighetszon och man utvecklas inte som människa i bekväma situationer.

De kommer att göra allt för att du skall ge upp ditt mål. "Ta en extra tårtbit", "skit i att träna, vi ser på tv istället", "laxsallad? nä vi beställer hem pizza istället!", "Ut och resa, du kommer bara bli rånad och våldtagen, ta det där jobbvikariatet istället"

Känns det igen? De kommer att projicera en messa negativa budskap och försöka att få dig rädd för att du skall fortsätta mot ditt mål. De här människorna är krabbor. Du förstår att om du tar en stor hink och fyller den med krabbor, så kommer krabborna att dra tillbaka de krabbor som försöker att fly ur hinken.

Dessa individer är inte bra för dig, du skall omge dig själv med individer som stöttar dig och hjälper dig att nå din dröm, oavsett vad det är. Vill du bli miljonär - häng med miljonärer, vill du bli en UFC fighter - häng med människor som är i den kretsen. Vill du byta jobb - bli vän med människor inom det givna yrket och hör hur de nådde den positionen de har och ta hjälp från dem. Vill du bli bäst i din egen dröm häng med dem som har samma mål, samma förebilder och passion, det är då ni utvecklas tillsammans.

Strunta i krabbmänniskorna, de är bara sura för att du inte vill följa strömmen och finna dig att bli ett med vardagen. Bara för att de vill stanna i sin skyddsbubbla eller sin bekvämlighetszon skall du inte göra det. Låt dem inte ge dig en massa negativ energi.

Så vad vill du göra? Vad vill du bli?

Gör du något för att komma närmre ditt mål oavsett om det är en liten eller stor åtgärd?
Inte? Gör något nu...Ja, just nu!

Du kan komma dit, jag lovar.
Jag vet var jag vill i livet, jag delar bara med mig av hur jag ser på saken. Hoppas ni också tar tag i era drömmar och mål och kör hårt!

More to come!

Sätt ett mål - Kämpa ihärdigt - Spräng dina gränser

/ Wennberg

1 kommentar:

  1. Innaför det där skånska skalet döljer sig ju lite klokheter minsann!
    :-D

    SvaraRadera